Water, air, soil – what is your Superpower? – Chorwacja
Mobilność w ramach programu Erasmus+ to niepowtarzalna okazja dla uczniów do poszerzania horyzontów, zdobywania nowej wiedzy i doświadczeń oraz budowania międzynarodowych relacji. Nasza ostatnia mobilność w ramach tego projektu odbyła się we wrześniu (22 września – 27 września) w Chorwacji (Splicie), gdzie tematem przewodnim były zagadnienia związane z glebą, jej właściwościami, jakością oraz wpływem jaki wywiera na środowisko.
Split, miasto pełne historycznych zabytków, stało się naszym domem na kilka dni. Po przyjeździe, uczniowie mieli okazję odpocząć, a następnie pełni energii ruszyli w intensywny tydzień projektowy.
Poniedziałek rozpoczęliśmy od uroczystego powitania przez chorwackich nauczycieli oraz dyrektorkę szkoły, która nas gościła. Uczniowie, podobnie jak w poprzednich mobilnościach, zaprezentowali swoje prace – tym razem dotyczące gleby, jej ochrony i praktyk rolniczych w każdym z krajów partnerskich. Nie zabrakło także zadań integracyjnych, które pozwoliły lepiej poznać naszych chorwackich gospodarzy oraz uczestników z Portugalii.
W kolejnych dniach mieliśmy okazję odkrywać uroki Splitu i zabytki związane z bogatą historią tego miasta. W ramach działań projektowych, uczniowie przeprowadzali różnorodne doświadczenia z glebą, m.in. testy na wartość pH, wilgotność oraz obecność substancji odżywczych. Odwiedziliśmy także park Agro Etno, gdzie mogliśmy zobaczyć, jak dbałość o glebę przekłada się na jakość upraw i odbyć podróż miejscowymi łodziami po pobliskiej rzece.
Następnego dnia czekała nas wizyta w Instytucie Upraw Adriatyckich i Rekultywacji Krasu, podczas której uczniowie dowiedzieli się, jak nowoczesne praktyki rolnicze mogą minimalizować erozję gleby, poprawiać jej żyzność oraz wspierać bioróżnorodność. Wykład o zrównoważonym rolnictwie na Morzu Śródziemnym pokazał, jak lokalne tradycje i warunki klimatyczne wpływają na metody upraw i ochrony gleby w tej części świata. Nie zabrakło również zajęć, na których mieliśmy okazję zapoznać się z tematyką dotyczącą robotów takich jak drony. Podczas kursu przedstawione zostały odstawy pilotażu bezzałogowych statków powietrznych, a także przedstawione zostały ich zaawansowane zastosowania w rolnictwie. Jednym z kluczowych tematów jest wykorzystanie dronów do monitorowania i badania stanu gleby. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak kamery i czujniki, mogliśmy dowiedzieć się, jak drony pomagają w ocenie kondycji gleby, co przekłada się na efektywniejsze zarządzanie uprawami i ochronę środowiska.
Uniwersytet w Splicie zorganizował dla nas również warsztaty pt. ”Rola gleby w oczyszczaniu wody”, były one nie tylko okazją do zdobycia specjalistycznej wiedzy, ale także zainspirowały uczniów do refleksji nad globalnymi wyzwaniami związanymi z ochroną gleby i środowiska, nie zabrakło także zajęć laboratoryjnych gdzie mogliśmy przekonać się jak filtrowana jest woda w środowisku naturalnym oraz stworzyć własny filtr.
Piątek był dniem podsumowania projektu. Grupy uczniów przygotowały prezentacje z każdego dnia, dzieląc się swoimi refleksjami i zdobytymi doświadczeniami. Uroczyste wręczenie certyfikatów oraz wspólnie spędzony czas były wzruszającym zakończeniem naszej ostatniej mobilności w ramach tego projektu.
Nad całością przedsięwzięcia czuwała koordynator projektu pani Monika Pawlak-Owoc, i współautor projektu, pan dyrektor Michał Błoch.
Po drodze udało nam się na kilka godzin odwiedzić piękną Ljubljanę i równie piękny Wiedeń.
Choć to była nasza ostatnia mobilność, uczniowie i nauczyciele wynieśli z niej wiele cennych doświadczeń i wiedzy. Zakończyliśmy naszą Erasmusową podróż z poczuciem satysfakcji, bogatsi o nowe umiejętności, przyjaźnie i wspomnienia.